A piacgazdaság túlkapásainak védelmében gyakori érv, hogy nem volt kötelező megvenni. A fogyasztók szabadon el tudják dönteni, hogy mit vásárolnak. Különben is a rossz terméket/gyártót/kereskedőt a piac majd úgyis kiszelektálja. Stb. stb. De biztos ez?
Van olyan elmélet, amely szerint szabadnak lenni annyi, hogy szabadon követhetem a vágyaimat, elképzeléseimet. De vajon az elképzeléseim és a vágyaim tényleg az enyémek? És ha igen mennyiben? A döntéseinkben, legyen szó a legapróbbaktól a legnagyobbakig, a személyiségünk mellett fontos szerepet játszik az, hogy milyen alternatívák állnak rendelkezésre, az egyes alternatívák, hogyan vannak tálalva és persze, hogy mit választanak mások.
A kereskedelemben az akciózás az egyik leggyakrabban alkalmazott eszköz a döntések befolyásolására. Nem véletlen, hiszen a fogyasztó rendkívül árérzékeny, ugyanakkor rettentően következetlen is.Ugyanazt a sörárat például érzékelheti méltányosnak, mondjuk, ha egy tengerparti kocsmában látja, de méltánytalannak is, ha egy hotel minibárjában. Jó példa az árengedmények abszolút összege is. Legtöbbünk a 20 forinttal olcsóbb szalámiért simán elmegy a város másik végébe, de egy 20 forintért olcsóbb Tv-ért már a szomszéd kerületbe sem biztos. Vagy például az is fontos, hogy mi volt az induló ár, amiről az akciózást végrehajtották. Ha egy termékhez az elején egy magasabb ár kapcsolódott hajlamos a fogyasztó azt iránytűnek venni. Még azután is, hogy a vég nélküli akciózások során már sosem lett ugyanannyi a termék ára. Mert persze a drágább terméket sokkal jobb minőségűnek is látjuk, még akkor is, ha ez valójában nem igaz.
A következetlenségek sora elég sokáig folyatható, egy a lényeg, hogy mikor a szabad választásról beszélünk érdemes megnézni kiállítja össze a választékot, mi célból és főleg, hogy mi van benne. Terelgetnek e valami felé, amiről esetleg nem is tudok? Kinek az érdeki szerint van berendezve az a színpad? Tényleg szükségem van rá vagy csak úgy érzem nem hagyhatom ki ezt az alkalmi vételt? Nem gyanús, hogy valahol mindig akcióznak? Most, hogy jönnek mennek a kupon napok, egymást érik a back to school, a black friday meg a karácsony, érdemes újra feltenni ezeket a kérdéseket. Hangsúlyozom nem a jó vásárral van a baj, hanem a feleslegessel.
Hogy milyen további technikákkal befolyásolják a vásárlásod ezekben a cikkekben tájékozódhatsz:
https://zoldpszichologia.blog.hu/2019/11/27/erre_figyelj_a_black_friday-n#more15327334
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.