Klímaszorongás és Zöld Pszichológia – Interjú Csizmadia Mátéval
Az interjút készítette Pauer Krisztina

Aki ismer, tudja, hogy 18 éves korom óta szenvedélyesen szeretem a lélektannal és a pszichológiával kapcsolatos témákat. Folyamatosan kutatom az emberi viselkedés mozgatórugóit, így nem hagyhattam ki egy olyan témát, mint a Zöld Pszichológia. Főleg, hogy a Greendex.hu célkitűzései között a klímaszorongás csökkentése, és az aktív cselekvés pártolása az első helyen szerepel.
Csizmadia Máté segített a kérdéseimre választ találni.

 „Zöld Pszichológia”, már a nevét is imádom. Máté, hogyan jött ez az ötlet?

Még 2010-ben történt egy agrárkonferencián, ahol az egyik előadónak – miközben a magyar agrárvállalkozások körülményeit ecsetelte -, volt egy gondolata az üzemméret és a környezettudatosság összefüggéséről. A téma lényege az volt, hogy ahogy nő a gazdaság mérete, úgy nő a környezetbarát cselekedetek száma is. A gazdálkodók egyre jobban betartják például a hulladékkezelési előírásokat, és egyre több gondot fordítanak az erőforrás felhasználás hatékonyságára is. Az okok közöt szerepelt, hogy a nagyobb gazdálkodók könnyebben elérhetők, könnyebben ellenőrizhetők, ezért jobban is félnek a büntetésektől. Az összefüggés akkoriban eléggé ellentmondott az uralkodó vélekedéseknek, különösen városon, de volt benne ráció.

Elkezdtem a téma után kutakodni és lenyűgözött, hogy a környezetvédelem területén felbukkanó jelenségek mögött, milyen sok pszichológia van. Ugyanakkor évek óta csak technikai ügyekről vitatkozunk, meg hogy kinek a dolga lenne ezeket a környezetvédelmi feladatokat elvégezni. Magáról az emberi működés mikéntjéről kevés szó esett.
Végül 2013-ban döntöttem úgy, hogy egy blog keretei között fogok írni a témáról.


Nagyon érdekes hangzik, próbálom követni az írásaidat és látom, hogy abszolút nyitott rá a közönség. Mi a célod a bloggal?

Ahogyan Daniel J. Boorstin amerikai író mondta egyszer: „Azért írok, hogy kiderüljön, mit is gondolok.” A téma nálam ugyan adott volt, de a források, illetve az alkalmazható elméletek, stratégiák meglehetősen szűkösen álltak a rendelkezésemre. Aztán ahogy egyre mélyebbre ástam a kérdésben, úgy kezdett körvonalazódni a tennivaló, illetve a cél is. Első körben leginkább feltáró és ismeretterjesztő tevékenységet szerettem volna végezni. Az már a középiskolai tanulmányaim során is világossá vált, hogy számos környezetvédelmi probléma egyáltalán nem ismeretlen a társadalom előtt, jó néhányra már megoldás is létezik, a helyzet mégis egyre rosszabb.

Végül az egyik feladat hozta a másikat. Az ismeretterjesztés kibővült a tanácsadással, illetve az érdekképviselettel. Ami szintén nem meglepő, hiszen számos vállalat, szervezet, de akár magánszemély is van, aki megunta az egy helyben toporgást. Nyitottabbá váltak az újfajta megoldások iránt. Illetve nem szabad elfelejtenünk, hogy valamilyen szinten változott a közhangulat is.


img_20200820_122456.jpg

Hogyan jött, hogy vegyíted a hulladékmentességet a pszichológiával?

Tulajdonképpen hasonlóan ahhoz, ahogy maga a Zöld Pszichológia is.
Minél több környezetvédelmi szervezettel kerültem kapcsolatba, annál inkább nyilvánvalóbbá vált, hogy a téma nem csak a kutatóintézetek és a nagy nemzetközi zöld szervezetek ügye.

A lakosság egyre jelentősebb része nyitott arra, hogy tegyen valamit. Ugyanakkor ebben az elképesztő információ-kavalkádban sokszor tanácstalanul állnak, illetve ha tesznek is valamit, sokszor téves feltételezések, gondolati torzítások és egymásnak ellentmondó információk alapján. Nem véletlen, hogy az ökoszorongásnak/klímaszorongásnak nevezett jelenség ütötte fel a fejét a világ fejlettebb részein. Egyszer azt mondják, a vászon szatyor a megoldás a szemétproblémára, másszor épphogy az a káros. Nem kérek szívószálat, cserébe úgy érzem, vehetek egy új ruhát. Hosszasan lehetne sorolni a jelenségeket. Így jött, hogy a nagy elméleteken túl szükségesnek látszik a mindennapi gyakorlatok pszichológiájával is foglalkozni.


Az egyre rémisztőbb adatok, illetve a megoldások egy része már korábban is ismert volt. Mégsem történt túl sok minden. Hogy látod, hogyan lehet változtatni?

Érezhető volt, hogy itt az emberi gondolkodás területén kell tapogatózni. Egyfelől elítéljük az esőerdők pusztulást, de sok pénzt költünk el sokszor felesleges termékekre. Alapból az a véleményem, hogy a reklámiparnak több évtizedes előnye van a pszichológia gyakorlati alkalmazásában. A számítógépet bekapcsolva vagy belépve egy bevásárlóközpontba olyan mértékű pszichés befolyásolásnak vagyunk kitéve, ami ma már gyakorlatilag felfoghatatlan. Fogyasztunk, tehát vagyunk. Ez lett a norma.

Tehát úgy gondolom, hogy itt a pszichológia adósa a társadalomnak. És ez az adósság a közösségi média megjelenésével csak még nyilvánvalóbb. Lassan közhely, de ezek a cégek olyan viselkedési információkkal bírnak rólunk, amivel még mi magunk sem. Mintha minden pszichológiai tudásunk csak arra szolgálna, hogy egyre többet habzsoljunk termékekből, ideológiákból vagy műsorokból. A másik serpenyőben pedig sokkal kevesebb van.

Az interjú teljes szövege: 

 

a Greendex honlapján.

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldpszichologia.blog.hu/api/trackback/id/tr8816280714

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Facebook oldaldoboz

Zöld Pszichológia

„A világ, amit teremtettünk, a gondolkodásunk eredménye; nem lehet megváltoztatni a gondolkodásunk megváltoztatása nélkül.” Albert Einstein

süti beállítások módosítása